زمانی بود که استفاده از نرم افزار در سازمان ها و ادارات رواج زیادی نداشت و آنچنان که باید و شاید از آن استفاده نمی شد از سال 84 نرم افزار مدیریت کنترل پروژه را برای یک شرکت طراحی و پیاده سازی کرده بودیم و تا سال 1391 نرم افزار مدیریت قرارداد ها رو به پایان رساندیم، البته چند سازمان دولتی و خصوصی از این نرم افزار استفاده می کردند، و به این خاطر که این نرم افزار قدرت بیشتری داشته باشد با مشاوران قراردادی خصوصی و دولتی صبحت شد، ایده و نظرات زیادی داشتیم و سرگرم کار بودیم.
بعد از مدتی برای شرکت در یک مناقصه به سازمان مورد نظر مراجعه کردیم و با سد ثبت نام در لیست پیمانکاران آن شرکت مواجه شدیم هیچ کس اطلاعات درستی از این بابت به ما نمی داد و باید از چند نفر این اطلاعات را جمع آوری می کردیم همه مدارک مورد نیاز را فراهم کردیم تا بتوانیم نظر همه مسئولین را جلب کنیم تا در لیست پیمانکاران آن شرکت پذیرفته شویم، هر زمان که مراجعه می کردیم به مورد جدید برمی خوردیم که باید مدرک جدیدی ارائه دهید
همیشه مقدار زیادی رو نوشت از اطلاعات و مدارک به همراه داشتیم تا مدرکی که نیاز بود را در همان لحظه ارائه دهیم و در آخر این نگرانی وجود داشت که بعد از تحویل مدارک به شخص، احتمال مفقود شدن آن مدارک وجود دارد و این روند حداقل به یک ماه می رسید، تازه با کلی عز التماس و شنیدن منت ثبت انجام می شد.
این آخر کار ما نبود و نمی دانستیم آیا لیست درستی از افرادی مثل ما وجود دارد؟
آیا کارمند نمونه اداره برای دلخوشی یا از سر باز کردن به ما گفته که ثبت نام انجام شده؟
خلاصه با هزاران جور مشکل کار انجام شد. تازه اون موقع بود که فهمیدیم این قرارداد نیازی به ثبت نام نداشته و شرکت دیگری بدون گذراندن این مراحل به راحتی قراردادی که برایش بسیار تلاش کرده بودیم برنده مناقصه شد و یه لیوان آب هم روی آن خورده بود و که اصلاً صلاحیت آن احراز نشده بود. در همان روز متوجه شدیم که ما در این مشکل تنها نبودیم و پیمانکاران دیگری هم این مشکل داشتند، به فکر فرو رفتیم و به این نتیجه رسیدیم که باید سامانه ای برای این کار طراحی کنیم. شروع به طراحی این نرم افزار با قابلیت اتصال به نرم افزار مدیریت قرارداد ها کردیم که پیمانکاران بتوانند به راحتی تمامی مدارک مورد نیاز اعم از ضروری و غیر ضروری را در این سامانه پس از ثبت نام و بارگذاری کنند.
سامانه را طوری طراحی کردیم که کاربر با تنظیم بتواند تأیید ثبت نام را به صورت دلخواه تک مرحله ای یا دو مرحله ای نمایند.
امکانات دیگر این سامانه به شرح زیر بود.
کاربر سامانه می توانست پیمانکاران ثبت نام شده را به دو یا چند دسته (مثل: تولید کننده، پیمانکار، مشاور، و....) تقسیم کند یا انتخاب این کار را به خود پیمانکار اختصاص دهد و یا گروه بندی که در شکل زیر مثال آن را آوردیم پیمانکاران را به دسته های خورد تری نیز گروه بندی نماید.
با معرفی این امکان به یکی از سازمان های طرف قرارداد خودمان سریعاً و با اشتیاق زیاد نصب نرم افزار را تسریع کرد و با یک اعلان عمومی سیل پیمانکاران برای ثبت نام در سامانه سرازیر شد و بعد از چند روز اطلاعات کاملی از 3000 پیمانکار در سامانه جمع آوری شده بود.
پیمانکاران به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم شده اند و هر کدام از این دسته ها را میتوانید در دسته بندی های دیگری همچون مواردی که در زیر به آنها اشاره شده اند قرار دهید.
پیمانکاران حقوقی دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که جدای از دسته بندی بالاست و شامل موارد زیر می باشد:
با استفاده از نرم افزار مدیریت امور قرارداد ها خصوصا پنل ثبت نام پیمانکاران میتوانید مدیریت آنهارا در دست داشته باشید. این تنها مزیت این نرم افزار نیست بلکه گروهبندی های مختلف و مرتبط با پیمانکاران مشاهده تعداد قرارداد های پیمانکاران و بی نهایت دسته بندی برای آنها داشته باشید.
امکان دیگری که این نرم افزار به شما می دهد این است که بروکراسی اداری کاملا حذف شده و سرعت ثبت نام پیمانکاران به شدت افزایش می یابد و مراجعه پیمانکاران به سازمان شما به مقدار 90% کاهش میابد. نظر استفاده کنندگان این نرم افزار این است که میتوانند در زمان انتخاب پیمانکار دردر هر زمینه ای(مناقصه، مزایده و یا استعلام قیمت) با سرعت بیشتری پیمانکاران مورد نظر را انتخاب نمایند و این خود باعث بالا بردن بهره وری در سازمان آنها شده است.