مفهوم مدیریت پیمان و شرح وظایف آن

وقتی که قرار باشد پروژه های ساختمانی به انجام برسند، خیلی از شما با مفهوم مدیریت پیمان و شرح وظایف مدیر پیمان برخورد می کنید که شاید اطلاعات جامع و دقیقی در این باره نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم که این موضوع را برای تان بیشتر و کامل تر شرح دهیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذاریم تا بتوانید با نگاهی دقیق تر پروژه های ساختمانی را بررسی کنید.

 

تعریف مدیریت پیمان

اگر بخواهیم راجع به مدیریت پیمان و شرح وظایف مدیر پیمان صحبت کنیم، اول باید یک تعریف صحیح از این موضوع داشته باشیم؛ در واقع مدیریت پیمان به قراردادی گفته می‌ شود که در آن کارفرما تصمیم می گیرد که مدیریت اجرایی پروژه ای خاص را به یک شخص حقیقی یا حقوقی بدهد؛ یعنی در این مدیریت سه عامل فعال و اصلی به نام کارفرما، پیمانکار و مشاور وجود دارد. همه مسئولیت های یک پروژه باید بین ۳ نفر پخش شود؛ اما وظیفه این سه نفر در مدیریت پیمان چیست؟

  • کارفرما هزینه پروژه را تامین می کند. در واقع مالک اصلی پروژه است که اگر خودش بتواند تمامی هزینه را پرداخت کند، قطعاً کار پرسود تر و به صرفه تر خواهد بود.
  • سازنده، اجرا کننده و مسئول پروژه پیمانکار نامیده می‌ شود و مسئولیت این را دارد که بخشی از پروژه یا کل پروژه را به اجرا در بیاورد. در واقع پیمانکار باید روش اجرایی پروژه و همچنین چارت سازمانی را در اختیار همکاران قرار دهد و نیروهای مورد نیاز را استخدام کند و همه هزینه ها را به صورت درصدی و توافقی دریافت کند.
  • در نهایت مشاور هم باعث می شود که خطر و ریسک کاهش پیدا کند. در واقع مشاور باید خواسته کارفرما و نظرات او را به صورت نقشه و جامع به مدیر پیمان ارائه دهد و ببیند که آیا این خواسته ها می تواند به درستی اجرایی شود یا خیر. از طرفی اگر ادعا یا درخواستی غیر اصولی باشد، جلوی آن را بگیرد و به طور کل باعث شود که پروژه با نظم بیشتری انجام گردد.

 

مدیر پیمان چه کسی است؟

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، شرح وظایف مدیر پیمان باید به درستی مشخص شود اما سوال اصلی اینجاست که مدیر پیمان کیست.

مدیر پیمان به فردی گفته می شود که زمانی یک پروژه در حال اجرا است، شبیه به یک واسطه بین شرکت، کارکنان، پیمانکاران مستقل، فروشندگان و غیره عمل می کند، یعنی وظیفه این را دارد که مذاکرات و نگهداری سوابق، توصیه ها، تغییر مدیریت نظارت و غیره را به ساده ترین شکل ممکن به انجام برساند و روش های مفید را ارائه دهد.

 

وظایف مدیر پیمان چیست؟

مدیر پیمان کسی است که در پروژه ۳ نقش اصلی را بر عهده می‌ گیرد که شامل مذاکره، اجرا و ارزیابی می باشد.

در واقع در مورد شرح وظایف مدیر پیمان، باید گفت؛ او قابلیت این را دارد که در ساختمان های خصوصی و دولتی فعالیت کند و قرارداد های سازمانی را به طور کامل بررسی کرده و نظارت دقیق روی آن ها داشته باشد تا این قرارداد ها به صورت موفقیت آمیز انجام شود. مدیر پیمان اصلی ترین نقطه تماس بین شخص ثالث و تجارت است. در نهایت وظایف اصلی مدیر پیمان را هم می توان به این صورت شرح داد:

  • اجرای قرارداد مناقصه کار
  • ارائه مشاوره در مورد قرارداد ها
  • مشاوره در مورد هزینه و برنامه ریزی طرح
  • مشاوره در رابطه با مصوبات قانونی حال حاضر
  • تعیین شاخص های کلیدی
  • قابلیت دسترسی به معاملات
  • امکان دسترسی به برنامه ریزی و کنترل هزینه ها
  • حفظ مشتری و تامین کنندگان
  • حفظ اسناد و مکاتبات مربوط به قراردادها
  • مدیریت قراردادهای کار و هماهنگی آنها از وظایف مدیر پیمان
  • صدور دستورالعمل های لازم
  • بازرسی و بررسی اقدامات انجام شده و همچنین مدیریت گواهینامه های صادر شده
  • رضایت دادن به قرارداد های فرعی در طول انجام پروژه

 

کلام آخر :

در نهایت اگر شما هم بخواهید یک قرارداد دقیق بنویسید، قطعاً باید از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید. سایت کانترکت سافت این امکان را در اختیارتان قرار می دهد که شما بتوانید راهکار های یکپارچه قرارداد ها را پیدا کنید و در روند کارتان سرعت ببخشید؛ همچنین می‌تواند منبعی قابل اعتماد برای مشخص کردن وظایف مدیر پیمان باشد و به شما کمک کند تا یک قرارداد عالی و بی عیب و نقص تنظیم کنید.

کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟