قراردادهای خرید و فروش نرم افزار

همان طور که می ‌دانید انجام پروژه‌ های بزرگ، بسیار سخت و دشوار است و به همین دلیل کارفرما به تنهایی نمی ‌تواند تمامی کار ها را به سرانجام برساند؛ زیرا در زمینه ‌های مختلف آن آگاهی ندارد. همین امر باعث شده تا از پیمانکاران و مشاورانی کمک بگیرد و قراردادی با آن‌ ها ببندد تا پروژه به طور اصولی به پایان برسد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش پروژه‌ های عظیم، افراد برای مدیریت قرارداد های پروژه از نرم‌افزار های گوناگونی مانند نرم ‌افزار رادین استفاده می ‌کنند تا بدون ایجاد هیچ مشکلی در کم ترین زمان؛ قرارداد را بسته و پروژه را آغاز کنند. ما در این مقاله قصد داریم قرارداد های خرید و فروش نرم افزار را بیان کنیم تا در صورت نیاز برای راحتی کارتان بتوانید از آن‌ ها استفاده نمایید.

 

نرم‌ افزار چیست ؟

امروزه با رشد تکنولوژی و دسترسی اکثر مردم به اینترنت، افراد زیادی برای انجام فعالیت ‌های روزانه خود از دستگاه ‌های هوشمند همچون کامپیوتر استفاده می ‌کنند. این افراد هنگام استفاده از کامپیوتر؛ نرم‌افزار های مختلفی را نصب می ‌کنند تا از مزایای آن ‌ها بهره‌مند شوند. نرم‌افزار ها بخشی از کامپیوتر به حساب می ‌آیند که حاوی برنامه ‌ها و دستورات رایانه ‌ای هستند؛ یعنی داده‌ های سیستم کامپیوتر محسوب می ‌شوند.

                                               


انواع نرم‌افزار ها

امروزه با افزایش سطح آگاهی مردم و استفاده روزافزون از تکنولوژی؛ باعث شده تا نرم‌افزار ها انواع گوناگونی داشته باشند. اما به طور  کلی می توان آن‌ ها را به دو دسته سیستمی و کاربردی تقسیم ‌بندی کرد؛ یعنی برنامه‌ ها و اپلیکیشن ‌ها که فعالیتی را به پایان می ‌رسانند، در گروه نرم ‌افزارهای کاربردی قرار می‌ گیرند؛ اما وظیفه مدیریت آن‌ها که باعث عملکرد بهترشان می ‌شود، برعهده نرم‌ افزار سیستمی است که از معروف ‌ترین انواع قرارداد نرم افزار می ‌توان به سیستم عامل کامپیوتر ها اشاره کرد.


قرارداد های خرید و فروش نرم افزار

حقوق مادی و معنوی در نرم ‌افزارها برقرار است به همین دلیل قراردا دهایی که در نرم‌افراز هایی همچون نرم ‌افزار رادین بسته می‌ شوند، شرایط مشابهی با سایر قرارداد ها و توافقات دارد. ما در این قسمت از مقاله می ‌خواهیم انواع قرارداد نرم افزار را بیان کنیم تا زمانی که شما قصد دارید قرارداد هایی در این قالب ‌ها بنویسید، بتوانید از آن‌ ها به درستی استفاده کنید.

قرارداد انتقال امتیاز بهره‌ برداری

‫در قرارداد های انتقال امتیاز بهره‌ برداری، فردی که دارای نرم ‌افزار است، مجوز بهره برداری اقتصادی خود را به صورت جزئی یا کلی صادر می ‌کند، به همین دلیل این نوع قرارداد به حق استفاده مشهور است. در این نوع از انواع قرارداد نرم افزار تعهدات مهمی مانند پدید آورنده یا توزیع‌ کننده، کاربر و مدت بهره ‌برداری میان طرفین برقرار است.

 

‫قرارداد سفارش نرم ‌افزار

‫در قرارداد های سفارش نرم ‌افزار ، فردی که متقاضی است، خواهان برنامه ویژه‌ تولید یا طراحی می‌ شود. این نوع قرارداد در حقوق ایران در زمره عقود نامعین قرار می ‌گیرد؛ به همین خاطر در این نوع از انواع قرارداد نرم افزار، توجه به مالکیت نرم ‌افزار از اهمیت بالایی برخوردار است.

قرارداد توثیق نرم‌افزار

‫این نوع قرارداد که از قوانین فرانسه برگرفته شده، قراردادی است که حق بهره‌ برداریِ پدیدآورنده نرم ‌افزار" به وثیقه گذاشته می ‌شود.

قرارداد طراحی و تولید

در  قرارداد طراحی و تولید، انعقاد قرارداد بین سازنده یا تولیدکننده و مصرف‌ کننده امکان‌پذیر است و به همین خاطر قانونی محسوب می‌ شود.

 

قراردادهای خرید و فروش

این نوع قراردادها که بسیار رایج هستند، شامل خرید و فروش بسیاری از برنامه ‌های کاربردی می ‌شود، که در انجام پروژه به کارفرما و پیمانکار کمک می‌ کنند.

 

قراردادهای نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی

در نوع دیگری از قرارداد ها که قرارداد های نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی محسوب می ‌شوند، تمامی موارد و مراحل برنامه‌ ها از صفر تا صد آن ‌ها انجام می ‌شود. نمونه قابل اشاره در این دسته؛ انواع نرم ‌افزارهای سیستمی حسابداری شرکتی و فروشگاهی است.

 

کلام آخر

در نهایت اگر شما هم می ‌خواهید قراردادی دقیق در کوتاه ‌ترین زمان بنویسید؛ بهتر است از قرارداد های خرید و فروش نرم افزار مانند نرم‌افزار رادین استفاده کنید و از امکانات آن ‌ها بهره ببرید، زیرا علاوه بر انواع قراردادهای گفته شده دارای قراردادهای دیگری نیز است که در تمامی مراحل انجام پروژه به کار می ‌روند و باعث می ‌شوند تا طرفین متعهد به انجام وظایف خود باشند.

کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟