قرارداد نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی به چه صورت می باشد؟(کامل ترین نمونه)

وقتی که می خواهید یک پروژه ساختمانی را به اجرا در بیاورید؛ قطعاً برای اینکه کارتان درست پیش برود نیازمند یک ناظر هستید که متخصص باشد و بر روی همه کارها نظارت کند. خوشبختانه قرارداد نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی وجود دارد،

که باعث می‌ شود افراد کارشان را به یک فرد متبحر و باتجربه بسپارند که بتوانند روی مراحل کار نظارت کافی را داشته باشد که در این مقاله راجع به این قرارداد به شما توضیح مفصلی خواهیم داد.

 

در قرارداد نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی چه مواردی باید ذکر شود؟

 در این نوع قرارداد ها بسیار مهم است که شما به اصول صحیح دقت کنید و بعد قرارداد را انعقاد کنید. چیزهایی که وجودشان در این قرارداد ضروری هستند، شامل شماره قرارداد، تاریخ قرارداد و ذکر نام کامل همراه با نام پدر، شماره ملی، شغل ، محل سکونت ،

شماره پروانه کسب می باشد که حتماً باید برای دوطرف ذکر شده باشد. البته شما برای اینکه از دردسر ها و نگرانی های این موضوع خیالتان آسوده شود می توانید تمام این مراحل را به نرم افزار رادین بسپارید و به کار خود ادامه دهید . 


                            


چه ماده قانونی در قرارداد نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی باید رعایت شود؟

چند ماده قانونی هستند که حتما باید در این نوع از قرارداد ها مورد بررسی قرار بگیرد که در این قسمت همه آنها را به شما توضیح خواهیم داد:

  • موضوع قرارداد، ماده یک محسوب می‌شود که در اینجا موضوع، نظارت بر عملیات ساختمانی است.
  • ماده 2 که اهمیت بسیار زیادی هم دارد، مبلغ قرارداد است که در آن قیمت خدمات مهندسی ساختمان را طبق تعرفه همان سال حساب و کتاب می کنند و هزینه آن به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می شود که مالک باید این کار را انجام دهد.
  • در ماده 3 مدت قرارداد را تعیین می کنند؛ یعنی مثلاً می‌ نویسند که قرارداد قرار است که به مدت ۳ سال شمسی باشد و نظارت به کارهای ساختمانی هم نیاز به فلان قدر زمان دارد و معمولاً کسی که قرار است ناظر باشد،
  • حتماً باید دو ماه مانده به پایان قرارداد کارهای نظارتی را انجام دهد و اگر به زمان نیاز داشت، تمدید قرارداد را درخواست کند.
  • در ماده 4 وظایف ناظر ذکر می شود که باید کاملاً هم قانونی باشد. مشخصات درج شده داخل پروانه، نقشه محاسبات و مشخصات فنی هم باید گفته شود. هماهنگی ها باید در این ماده صورت بگیرد تا یک گزارش پایان کار خوب از مراحل اصلی در اختیار افراد مورد نظر قرار بگیرد.
  • در ماده 5 باید وظایف مالک ذکر شود؛ البته در چنین شرایطی کسی که مالک کار است، باید از یک مجری و اجرا کننده استفاده کند که کارهای ساختمانی را اجرایی کند؛ سپس خودش هم ناظر بر عملیات باشد؛
  • یعنی رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه ساختمان، عوامل مربوط به محیط زیست و غیره باید توسط مجری، خود فرد و ناظر بررسی شود.
  • در ماده 6 کسی که مالک است، قبل از اینکه هرگونه عملیات اجرایی مثل خاکریزی و خاکبرداری صورت بگیرد، حتما باید ۲۴ ساعت قبل به ناظر اطلاع رسانی کند؛ البته همه اینها در صورتی است که مجری ساختمان وجود نداشته باشد.
  • در ماده 7، اگر به هر دلیلی مثل فوت، ناتوانی یا آسیب‌دیدگی مدت قرارداد پایان یابد یا قرارداد فسخ شده و ابطال شود، ناظر دیگر نمی تواند به کار خودش ادامه دهد؛ یعنی  ادامه کار را متوقف می‌ کنند و ناظر جدید باید روی کار نظارت کند.
  • در ماده 8 باید مراحل گزارشات ساختمان ذکر شود و همه چیز با جزئیات بیان گردد؛ مثلِ گزارش وضعیت همجواری ساختمان. وقتی که قرار است پروژه شروع شود؛ گزارش مربوط به پایدارسازی، گزارشات مربوط به پایان کار، گزارشات مربوط به عملیات نازک کاری ،
  • همچنین گزارش پایان عملیات مربوط به اجرای ساختمان از مهم ترین بخش ها است.
  • در ماده 9 بیان می‌ شود که با یک ماه اطلاع از قبل؛ قرارداد می تواند بر اساس ضوابط فسخ شود.
  • در ماده شماره 10، قرارداد در سه نسخه تنظیم می شود و هر کدام حکم این را دارند که قرارداد اصلی و واحد هستند که باید توسط ناظر، مالک و فرد مجری مطالعه شود و در حضور آنها ثبت گردد.

 

کلام آخر :

با وجود تمام توضیحاتی که در این مقاله برایتان بیان کردیم، متوجه شدید که قرارداد نظارت بر اجرای عملیات ساختمان؛ قرارداد ساده‌ای نیست و شما باید همه ماده های قانونی آن را مطالعه کرده باشید؛

که باز هم در چنین شرایطی کار راحتی نیست‌. به همین دلیل سایت کانتکت سافت این امکان را به شما می‌ دهد که از نرم افزارهای مورد نظر کمک بگیرید تا بتوانید یک قرارداد بدون عیب و نقص تنظیم کنید.





کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟