ثبت صورت وضعیت در پیمان

ثبت صورت وضعیت در پیمان چیست ؟ اصول انجام صورت وضعیت به چه صورت می باشد ؟

همان طور که می ‌دانید انجام کار های یک پروژه عظیم و نظارت بر روی تمامی آن ‌ها بسیار دشوار است و به همین دلیل اغلب کارفرما ها پیمانکاران حرفه‌ای را استخدام می‌ کنند،

تا در این زمینه تجربه کافی داشته و آشنایی کاملی دارند. برای عملکرد هر چه بهتر پیمانکاران و دریافت نتیجه دلخواه میان کارفرما و پیمانکار قرار دادی بسته می ‌شود،

تا هر کدام به وظایف خود متعهد و پایبند باشند. در اکثر اوقات کارفرما بخش حقوقی و تامین هزینه ‌ها و پیمانکار بخش اجرایی را بر عهده دارد و به همین روی؛

یکی از قراردادهایی که بسته می ‌شود ثبت صورت وضعیت در پیمان است که بیان می ‌کند پیمانکار باید مطابق با فعالیت ‌هایی که انجام می‌ دهد،

مبلغی را از حسابدار دریافت کند. ما در این مقاله شما را نحوه ثبت صورت وضعیت در پیمان آشنا می ‌کنیم تا هنگام انجام پروژه دچار مشکلی نشوید.

 

صورت وضعیت در پیمان چیست؟

حسابدارانی که در یک پروژه بزرگ مشغول به کار هستند و با پیمانکاران ارتباط دارند، وظیفه صورت وضعیت در پیمان را نیز بر عهده دارند؛ یعنی با استفاده از روش ‌ها ،

ضرایب و نحوه محاسبه ‌ای که می ‌دانند در پایان هر ماه صورت وضعیتی اصولی از اندازه کاری که در سی روز انجام شده است؛ تهیه می ‌کنند تا توسط پیمانکار تایید شده و در اختیار کارفرما قرار دهند.


  

  

اصول انجام صورت وضعیت

همان طور که پیش از این هم گفته شد؛ برای آن که صورت وضعیتی در پیمان معتبر و رسمی باشد باید یک سری نکات در آن رعایت شده و مطابق اصول آن پیش رفت.

البته ناگفته نماند که برای نوشتن یک صورت وضعیت اصولی باید حجم سنگینی از مواد شرایط عمومی پیمان را دانست، که ما در این قسمت از مقاله برخی از اصول صورت وضعیت در پیمان را بیان می ‌کنیم

تا شما بدانید هنگام نوشتن آن باید چگونه عمل کرد . در پروژه ‌های بزرگ و بلند مدت اصول صورت وضعیت پیمان به دو بخش اطلاعات مشخص و تاییدات فنی تقسیم می ‌شوند،

یعنی در ابتدا باید اطلاعات پروژه را به درستی وارد کرد، سپس توسط مهندسین ناظر و مشاوران تایید شده و در آخر در اختیار کارفرما قرار گیرد تا کسورات قانونی را کم کرده و هزینه مورد نیاز را دریافت کنند.

 

مراحل ثبت صورت وضعیت در پیمان

با آن که ثبت صورت وضعیت در پیمان کار آسانی است اما ما در این قسمت از مقاله به آموزش ثبت صورت وضعیت پرداخته ‌ایم، تا اگر زمانی در این حرفه مشغول به کار شدید بتوانید

به درستی وظیفه خود را انجام داده و دچار مشکلی نشوید. برای انجام پروژه در مرحله اول باید ابتدا در نرم ‌افزار حسابداری پیمانکاری اطلاعات به دست آمده مانند بدهکاران در پروژه،

میزان مالیات پرداخت شده، حق بیمه پرداخت شده، ارزش افزوده و درآمد حاصل از خدمات ارائه شده را وارد کرد، سپس باید هزینه حقوق و دستمزد در پروژه، مبلغ پراختی جهت بیمه ،

مالیات پرداختی در حقوق دستمزد و حساب پرداختنی کارکنان و کارگر ها را به آن‌ ها اضافه کرد. پس از انجام مراحل گفته شده باید متناسب با نوع پروژه، فاکتور های مربوط به مواد

و مصالح مصرفی شناسایی و اضافه شوند. در مرحله چهارم باید بر اساس صورت حساب ‌های دریافتی از بانک، از حساب ‌های فعال مبالغ محاسبه شده را برداشته و به حساب شرکا واریز کرد،

این بخش در واقع کمک می ‌کند تا بتوان به راحتی به فیش ‌های پرداختی بیمه و مالیات دسترسی داشت و آن ‌ها را پیگیری کرد.

 

نکات مهم در این رابطه 

در آخرِ ثبت صورت وضعیت در پیمان، باید تمامی هزینه ‌ها را بررسی کرده و آن‌ ها را ثبت کرد تا بتوان به راحتی بر روی آن ‌ها نظارت کرد. البته ناگفته نماند که تمامی مبالغ با دقت بالا و به سه روش،

کار تکمیل شده، درصد پیشرفت کار و شناخت درآمد، به میزان مخارج قابل بازیافت محاسبه می ‌شوند تا طرفین سود کافی ببرند. حال که دانستید صورت وضعیت در پیمان چه مزایایی دارد

و ثبت آن مهم و ضروری است، بهتر است مطابق مقاله پیش روید تا دچار مشکلی نشوید.

 

کلام پایانی:

ما در این بخش نحوه ی ثبت صورت وضعیت در پیمان را برای شما عزیزان بیان نمودیم اگر در این زمینه اطلاع بیشتری لازم داشتید می توانید با کارشناسان تیم تخصصی نرم افزار مدیریت قرارداد راوین

در ارتباط باشید.

 

 

کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟