تعدیل قرارداد چیست و در چه مواردی انجام می شود؟

زمانی که می خواهید بین خودتان و طرف مقابل یک قرارداد به انجام برسانید، قطعا حواستان را جمع می کنید و همه جوانب را می سنجید و با افراد متخصص مشورت می کنید تا ضرری متحمل نشوید. خوشبختانه می توانید اطلاعات خوبی را به صورت اینترنتی هم کسب کنید. اگر شما هم مطالعاتی در این باره داشتید، احتمالاً با مفهوم محتوای تعدیل قرارداد روبرو شده‌اید؛ اما نمی‌ دانید که دقیقاً در چه مواردی انجام می شود. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا به پاسخ سوالاتتان برسید.

 

تعدیل قرارداد به چه معناست؟

برای اینکه بتوانیم فهم و درک بهتری نسبت به محتوای تعدیل قرارداد داشته باشیم، اول باید آن را به صورت لغوی؛ به دقت بررسی کنیم.

کلمه تعدیل در این مفهوم به معنای تقسیم کردن عادلانه یا معتدل و متعادل کردن است؛

یعنی قرارداد باید به گونه ای پیش برود که هر دو طرف به صورت عادلانه به حق خود برسند و اگر لازم باشد باید شروط و قوانین قرارداد تغییر کند که البته با اجازه قانون اتفاق می‌ افتد تا تعادل بین تعهدات به وجود بیاید.

گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای پیش می‌ رود و یک قرارداد به گونه ای منعقد می شود که به یک نفر سود زیادی می رساند،

اما طرف مقابل ضرر و زیان را متحمل می‌ شود که در چنین حالتی قرارداد را تعدیل می کنند که به آن محتوای تعدیل قرارداد گفته می‌ شود تا برابری و توازن ایجاد شود؛ البته که همیشه هم این کار امکان پذیر نیست و باید قانون اجازه انجام آن را بدهد.


                                                               


در چه مواردی قانون اجازه تعدیل قرارداد را می دهد؟

گاهی اوقات شرایط به شدت سخت می شود، دقیقاً مانند زمان بعد از جنگ یا بحران های اقتصادی طولانی‌ مدت که ارزش واقعی پول را پایین آورده استو در نتیجه همین جا محتوای تعدیل قرارداد روی کار می‌ آید تا ارزش دقیق پول ها را حساب کند و همه چیز را متعادل و متناسب کند که دقیقاً این اتفاق در کشور ما هم به خاطر بی ثباتی قیمت ها و تورم چنین قوانینی اجرا می شود.

شاید با یک مثال راحت تر متوجه این موضوع شوید؛ فرض کنید خانومی ۳۰ سال پیش ازدواج کرده و مهریه او ۱۰ عدد سکه است.

در صورتی که اکنون با توجه به افزایش تورم باید یک تعدیل قرارداد صورت بگیرد تا خانم بتواند سکه ها را با توجه به نرخ روز دریافت کند،

زیرا ۱۰ عدد سکه امروز با ۳۰ سال پیش قابل قیاس نیست. در نتیجه قانون در چنین مواردی مهریه را با شاخص نرخ تورم بانک مرکزی حساب و کتاب می کند تا از ارزش نیفتد؛ دقیقا همینجاست که قانون کمک می‌ کند تا محتوای تعدیل قرارداد را به انجام برساند.

گاهی اوقات شرایط به گونه ای دیگر پیش می رود. مثلاً ممکن است شما به یک نفر پول قرض بدهید و با او قرارداد ببندید که در عرض یکسال آینده،

پول تان را پس بدهد اما این یک سال تبدیل به دو سال یا چند سال بیشتر می شود.

در چنین حالتی دوباره دادگاه به سراغ محتوای تعدیل قرارداد می‌ رود، زیرا ارزش پول شما با آن زمانی که پول قرض گرفتید،

یکسان نیست و در نتیجه به گونه ای حساب و کتاب می کند که شما بتوانید پول خود را پس بگیرید، بدون اینکه ارزش کمتری داشته باشد.

پس می‌ توان گفت که مهریه یا تعیین مدت زمان مشخص برای پرداخت بدهی جزء دو موردی رایجی است که محتوای تعدیل قرارداد به شما کمک می کند تا حقی از شما ضایع نشود و بتوانید با توجه به این راهکار قانونی، به حق و حقوق خود برسید.

 

انواع تعدیل قرارداد

تعدیل قرارداد انواع مختلفی دارد که در این قسمت با آنها آشنا خواهید شد:

  • تعدیل قراردادی یا توافقی که هرکدام از طرفین اراده می کنند تا اصل قرارداد را دوباره تنظیم کنند‌.
  • تعدیل قانونی که این تعدیل فقط توسط فرد قانونگذار با توضیحات صریح، روشن و خاص انجام می گردد.
  • تعدیل قضایی که این نوع تعدیل هم فقط توسط قضات دادرسان با استناد به قواعد کلی فقهی و حقوقی، عدالت و انصاف به صورت واضح و مشخص اجرا می شود.

 

کلام آخر

زمانی که یک قرارداد بین دو نفر منعقد می شود، هر دو طرف موظف هستند که سر زمان مشخص به عهد و پیمانی که در قرارداد بسته اند عمل کنند،اما گاهی اوقات شرایط درست و دقیق پیش نمی‌ رود؛ دقیقاً همان جاست که ،

محتوای تعدیل قرار داد به کمکتان می‌ آید و باعث می شود که حقی از کسی ضایع نشود.

ما در این سایت با ارائه نرم افزار رادین ، قوانین محتوای تعدیل قرارداد را برایتان مشخص کرده و به شما کمک می کنیم که در تمام زمینه‌ ها کارتان را سریع تر و دقیق تر و قانونی تر به انجام برسانید.



کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟