بیمه قراردادهای پیمانکاری و نحوه محاسبه آن

محاسبه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری و محاسبه مالیات قرارداد یکی از موضوعاتی است که کمی پیچیده و مشکل می ‌باشد دلیل آن ‌هم وجود بند ها و موارد مختلفی است که در این قرارداد ها تاثیر گذار می ‌باشند. از آن جایی ‌که این موضوع باید برای تمامی کارفرمایان و پیمانکاران کاملاً روشن و واضح باشد، تصمیم گرفتیم در این مقاله در رابطه با تمامی موضوعات تأثیر گذار و همچنین نحوه محاسبه آن توضیحات کامل و جامعی ارائه دهیم.

قبل‌ از  هر چیز خوب است بدانید که به چه قراردادی پیمانکاری گفته می‌ شود. به ‌طور کلی به حالتی که یک فرد و یا افراد در قبال انجام یک پروژه بر طبق موارد موافقت شده شروع به انجام یکسری امور کنند و در قبال آن مبلغی دریافت نمایند پیمانکار نامیده می شوند و به قراردادی که بین شخص پیمانکار و کارفرما بسته می‌ شود قرارداد پیمانکاری می‌ گویند که شامل بیمه قراردادهای پیمانکاری نیز می شود.

موضوع این قرارداد ها بسیار متفاوت هستند، اما به ‌طور کلی در رابطه با پروژه‌ های ساختمانی، حمل ‌و نقل و تدارکات از آن استفاده می ‌شود. اگر شما هم در یکی از شرکت ‌هایی که مربوط به کارهای ساختمانی، حمل ‌و نقل و یا تدارکات است کار کرده باشید قطعا با این ‌دسته از قرارداد ها مواجه شده ‌اید و می ‌دانید که تدوین و نهایی کردن آن‌ ها کار آسانی نیست. پیشنهاد می ‌کنیم برای حل شدن مشکلات موجود در این گونه قرارداد ها این مقاله را به ‌صورت کامل مطالعه کنید.

 

انواع قرارداد 

  • قرارداد عمرانی:

    این ‌گونه از قرارداد ها شامل طرح‌ های عمرانی می ‌شوند که معمولاً یک‌ طرف آن به دستگاه ‌های دولتی بر می‌ گردد. قرارداد های عمرانی باید دارای ۲ شرط باشند.

شرط اول در رابطه با منعقد شدن این قرارداد و بیمه قراردادهای پیمانکاری آن بر اساس فهرست بهای پایه سازمان برنامه و بودجه می ‌باشد.

شرط بعدی تأمین تمام یا بخشی از بودجه عملیات عمرانی از محل اعتبارات عمرانی ملی است.

  • قرارداد غیر عمرانی:

اگر در قراردادی تمامی شروطی که در قسمت قرارداد عمرانی گفته شد رعایت نشود و همچنین شامل ضوابط عمرانی نگردد، طبیعی است که آن قرارداد در گروه قرارداد های غیر عمرانی قرار خواهد گرفت.

  • قرارداد عمرانی خاص:

    همان ‌طور که از اسم آن مشخص است این قرارداد ها برای پروژه های بسیار خاص هستند. برخی از اموری که در حیطه این قرارداد می ‌باشند مربوط به گازرسانی به مناطق مختلف، انجام خدمات شهری و مراقبت و نگهداری از فضای سبز، ارائه خدمات دیجیتال رایانه ‌ای و طراحی نرم ‌افزار و همچنین خرید و فروش اجناس خاص هستند.

 

                                  


قانون حق بیمه قراردادهای پیمانکاری

تمامی کارفرمایان و پیمانکارانی که طبق قرارداد عضو سازمان تامین اجتماعی هستند، باید از این قانون تبعیت کنند. یکی از نکات مهمی که در این قانون وجود دارد این است که حق بیمه تنها درصد مشخصی از مبلغ قرارداد می ‌باشد.

به ‌معنای دیگر حقوق بیمه ‌شدگان و تعداد آن ‌ها در محاسبه حق بیمه تأثیری ندارد. این قانون برای بیمه شدن تمامی منابع انسانی برای پروژه‌ های قراردادی و مناقصه ‌ای به ‌وجود آمده است.

در واقع سازمان تامین اجتماعی برای ایجاد تضمین و بیمه شدن نیروی انسانی پیمانکاران،

کارفرمایان عضو سازمان را متعهد به نگه ‌داشتن درصدی از هزینه پرداختی خود به پیمانکاران مربوطه می کند.

توجه داشته باشید که ما در این مرحله باید با رعایت نکاتی رفتار کارفرمای خود را مدیریت کنیم.

 

محاسبه درصد بیمه بیمه قراردادهای پیمانکاری

بر اساس ماده ۳۸ حق بیمه قراردادهای پیمانکاری به صورت زیر می ‌باشد:

  • حق بیمه قرارداد عمرانی مشاوره‌ ای مجموع ۱۴ درصد ناخالص کارکرد و ۶٫۱ درصد بیمه پیمانکاری برای حق بیمه بیکاری در نظر گرفته می ‌شود.
  • حق بیمه قرارداد عمرانی اجرایی جمعاً ۶٫۶ درصد ناخالص کارکرد در نظر گرفته می ‌شود.
  • برای قرارداد های غیر عمرانی اگر تهیه مصالح بر عهده پیمانکار باشد، حق بیمه ۹ درصد و اگر مصالح با کارفرما باشد ۱۵ درصد در نظر گرفته خواهد شد.
  • برای قرارداد های عمرانی خاص معمولاً روش‌ های مختلفی برای محاسبه این ‌موضوع وجود دارد. اما به ‌طور کلی در هر وضعیتی کارفرما باید ۵ درصد حق بیمه در نظر بگیرد. درصورتی که پایان پروژه بیشتر از مقدار در نظر گرفته ‌شده باشد، مبلغ اضافی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می ‌شود. همچنین در تمامی پروژه‌ ها باید حق بیمه کل پیمان قرارداد متناسب با درآمد باشد.

 

شما عزیزان برای آشنایی بیشتر با انواع قراردادها و نرم افزارهای کاربردی در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟