اصل لزوم قراردادها چیست و در قانون مدنی چه شرایطی دارد؟

اصل لزوم قراردادها چیست و در قانون مدنی چه شرایطی دارد؟   

           
وقتی که می‌خواهید به سراغ انجام کارهای قانونی بروید، قطعا گیج و سردرگم هستید، زیرا با ماده های قانونی متفاوت روبرو می شوید و نمی دانید که باید چه کار کنید. یکی از مهمترین چیزهایی که باید در قرارداد در نظر بگیرید، اصل لزوم قرارداد است که بدین منظور؛ باید با قراردادها در قانون مدنی آشنا باشید که این مقاله تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.

اصل دوم قرارداد به چه معناست؟


زمانی که می خواهید یک قرارداد تنظیم کنید، قطعاً باید تعریف درستی از همه کلماتی که داخل آن قرارداد وجود دارد، داشته باشید. اصل لزوم قرارداد هدف از انعقاد قرارداد را نشان می دهد و برای کسانی که در آن معامله شرکت کرده اند، یک تکلیف مشخص و معینی را در نظر می‌ گیرد. همه قراردادها ملزم هستند تا اصول خاصی را پیروی کنند که به آن اصول و لزوم قرارداد گفته می‌ شود که قراردادها در قانون مدنی هم فارغ از این قانون نیستند. در حقوق فرانسه می توانید این اصل را ببینید که مربوط به ماده ۲۱۹ قانون مدنی است، یعنی لازم و مجبور بودن آن باید رعایت شود و به تعهدات مربوطه ربط پیدا خواهد کرد. در واقع اصل دوم قرارداد باعث می شود تا قرارداد ها محکم تر باشند.

اصل لزوم قرارداد در چه مواردی کاربرد دارد؟


اصل لزوم قرارداد در مواقعی است که ممکن است تردید ایجاد شود، و این اصل از این اتفاق جلوگیری می کند؛ یعنی هر زمان که شک داشته باشیم که انعقاد قرارداد لازم است یا خیر، باید به اصل لزوم قرارداد استناد کنیم. همچنین اگر در مورد تحقق سهم تردید داشته باشیم؛ نیاز به این اصل پیدا می‌ کنیم که مربوط به قراردادها در قانون مدنی می شود. به طور خلاصه می‌ توان گفت اگر شک کنیم که یک عقد لازم است یا جایز که در چنین حالتی باید به سراغ این اصل بروید. اگر در وجود حق فسخ شک داشته باشید، دوباره باید این اصل را مرور کنید. همچنین اگر در مورد حق فسخ تردید به وجود بیاید، مثلاً شک کنید که مدتی که در نظر گرفته اید، کوتاهتر از مدت زمان واقعی است و ... باید به سراغ این اصل بروید.


چه استثنائاتی در اصل دوم قرارداد وجود دارد؟


در موارد مربوط به قراردادها در قانون مدنی مواردی هستند که قانون اجازه می دهد تا عقد را منحل کرده و از بین ببرید که شامل موارد زیر می باشد و جزء استثنائات محسوب می گردد:

اقاله


اقاله یعنی توافق طرفین که رضایت هر دو طرف قرارداد به خاطر به هم زدن قرارداد از لحاظ قانونی که هیچ اشکالی ندارد؛ یعنی اگر دو طرف از انجام این کار رضایت داشته باشند، می توانند این کار را انجام دهند.

خیارات قانونی


اگرچه اصل لزوم به استحکام معاملات کمک می کند اما اگر آن را نفوذ ناپذیر بدانیم، گاهی اوقات به ضرر شخص تمام می شود. یعنی مثلاً فلان شخص فریب می خورد و مالی را چند برابر قیمتی می خرد که در چنین حالتی  اگر این اتفاق نیفتد، یعنی قرارداد فسخ نشود، این فرد ضرر می‌ کند؛ چون قانون فقط در موارد ضروری و خاص، حق فسخ می دهد.

شرط کردن حق فسخ


در این حالت طرفین با توافق می‌ توانند ضمن عقد لازم این شرط را ایجاد کنند که یکی از دو طرف یا هر دو طرف می‌ تواند در مدت زمان معین قرارداد را فسخ کند که همه چیز باید با اقدام و اراده طرفین باشد که به آن خیار شرط گفته می شود.

انفساخ


گاهی اوقات بنا به حکم قانونی که وجود دارد، انعقاد قرارداد یا عقد قرارداد خود به خود از بین می رود، مثلاً مانند زمانی که یک ملک قبل از تحویل مال فروخته شده باشد یا اینکه به خاطر حادثه از بین برود که در چنین حالتی عقد خود به خود فاقد اعتبار خواهد بود و زایل خواهد شد که همه اینها در قراردادها در قانون مدنی آورده شده است.
چگونه اصل لزوم قراردادها را تنظیم کنیم؟

اگر می خواهید این کار را به نحو احسن انجام دهید، باید به مشاور حقوقی مراجعه کنید و به طور کل اصل لزوم در تنظیم قرارداد کاری نیست که خودتان بتوانید آن را یاد بگیرید، زیرا نیازمند در نظر گرفتن نکات متفاوتی است که خوشبختانه سایت کانترکت سافت با قرار دادن اصول قراردادها در قانون مدنی به شما کمک می‌کند تا این کار را دقیق انجام برسانید.

کلام آخر 

وقتی که می‌ خواهید انعقاد قرارداد را انجام دهید، باید به جنبه های مختلفی از آن دقت داشته باشید تا دچار مشکل نشوید که یکی از مهمترین های آن، اصل لزوم قرارداد است که برای تنظیم آن نیازمند آشنا شدن با قراردادها در قانون مدنی هستید که در این مقوله تا حد زیادی به شما کمک کرده است.

کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟