اساسنامه شرکت چیست و شامل چه مواردی می شود

اساسنامه شرکت چیست و شامل چه مواردی می شود

وقتی که یک شرکت تاسیس می شود، علاوه بر کارهای اجرایی که باید صورت بگیرد، کار های اداری هستند که روند کار را مشخص می‌ کنند‌. یکی از مواردی که مربوط به کار های اداری و دفتری می شود، ثبت اساسنامه است. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که اساسنامه شرکت چیست و شامل چه مواردی می شود.

تعریف اساسنامه


قبل از اینکه بخواهیم موارد اساسنامه را برای شما توضیح دهیم، اول باید یک تعریف دقیق از آن داشته باشیم. اساسنامه یکی از اصلی ترین ارکان مربوط به شرکت های سهامی می شود؛ یعنی همه شرکت‌ های سهامی عام و خاص باید اساسنامه داشته باشند تا بتوانند روابط شرکای شرکت را با یکدیگر داخل آن مشخص کنند؛ همچنین حدود اختیارات هیئت مدیره و مجامع عمومی هم داخل اساسنامه مشخص می شود.

در نتیجه زمانی که صحبت از سود و زیان می‌ شود، سهم هر کس مشخص است. از طرفی مدت زمان انحلال سود و زیان هم به طور دقیق مشخص می شود. زمانی که اساسنامه شرکت تنظیم می گردد، باید موسسین و اکثریت کسانی که در آن شرکت سهم دارند، نظرشان در این مورد مثبت باشد و مورد تایید همه آن ها قرار بگیرد؛‌ در واقع اساسنامه همان سندی است که باعث اعتبار یک شرکت می شود، خط مشی و مسیر کلی کار، سرمایه شرکت، نوع فعالیت، هدف و وظایف هر کدام از اشخاص را تعیین می کند.

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق تر و اساسی تر از اساسنامه شرکت ارائه دهیم، باید بگوییم که اساسنامه به مجموعه قوانینی گفته می‌ شود که برای یک سازمان سیاسی، اجتماعی یا یک انجمن و گروه تنظیم شده است.

اساسنامه شرکت را چگونه تنظیم می کنند؟

وقتی که می خواهند اساسنامه شرکتی را بنویسند، اول باید به این فکر کنند که این اساسنامه از چه بخش هایی تشکیل شده است و ثبت اطلاعات چگونه باید داخل آن انجام بگیرد. به طور کل بخش های مختلف اساسنامه شامل موارد زیر است:

بند اساسنامه

در بند اساسنامه، ذکر می‌کنند که چند بند، چند ماده و چند تبصره دارد و توضیح مواد اساسنامه و تبصره ها را داخل آن قید می کنند.

ساختار اساسنامه شرکت

در مورد بعدی که ساختار اساسنامه می باشد، یک فرمت خاص را داخل یک سری دفترچه‌ ها پیاده می‌ کنند که این دفترچه را باید از اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری بگیرند که به صورت دستی داخل آن ها را پر می کنن. مواردی که مورد نیاز است را وارد کرده و بعد حتماً باید آن را امضا کنند؛ البته به خاطر پیشرفت تکنولوژی و اینترنتی شدن کارها؛ بسیاری از افراد این ثبت اطلاعات را داخل سایت مربوط به تاسیس شرکت انجام می دهند.

موضوعِ مربوط به اساسنامه

مورد بعدی که اهمیت بسیار زیادی هم دارد، موضوع فعالیت هر شرکت می باشد که حتماً باید در بند دوم اساسنامه شرکت به آن اشاره کرد. در واقع موضوع اساسنامه نشان می دهد که هویت کاری شرکت چیست، چه تفاوتی با دیگر شرکت ها دارد، به چه منظوری ساخته شده است، اشخاص حقوقی و حقیقی باید در چه موضوعاتی؛ چه فعالیت هایی انجام دهند تا تمامی امور به خوبی اجرا شود.

اساسنامه شامل چه مواردی می شود؟

قطعاً زمانی که می‌ خواهید اساسنامه شرکت را تنظیم کنید، مواردی هستند که باید داخل آن قید کنید؛ که اینگونه اساسنامه دقیق و معتبری در دست داشته باشید که شامل موارد زیر می باشد:

 

* روابط تمام شرکا با یکدیگر

* محدوده اختیارات مجمع عمومی شرکت

* مشخص کردن سود و زیان شرکت

* اختیارات مربوط به هیئت مدیره

* نوع تقسیم سود و زیان بین شرکای شرکت

* تعداد مدیران و نحوه انتخاب آنها که عامل بسیار مهمی در روند کار است

* تداوم انحلال مدیران

* میزان سرمایه شرکت

* نوع استفاده از سرمایه شرکت

* خط مشی شرکت

* هدف از تاسیس شرکت

* نحوه فعالیت تجاری شرکت

* وظایف هر کدام از شرکا و حدود اختیارات آنها

* تعداد مدیران و مدت زمان مسئولیت آنها کلام آخر

برای تاسیس یک شرکت حتماً باید اساسنامه شرکت داشته باشید، البته به شرطی که موارد آن را بشناسید. اگر اطلاعات این مقاله را مطالعه کردید؛ اما باز هم می خواهید که این کار را به بهترین ترین حالت ممکن انجام دهید، از نرم افزار های موجود در سایت کانترکت سافت و مشاوره های ما کمک بگیرید تا بتوانید یک اساسنامه دقیق و بدون اشکال تنظیم کنید.

کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟