معرفی انواع قراردادهای پروژه اجرایی

انواع قراردادهای پروژه اجرایی مختلفی وجود دارد و ما در این مقاله قصد داریم برای شما درباره قرار داد پیمانکاری که یکی از انواع قراردادهای پروژه اجرایی است صحبت کنیم. قرارداد پیمانکاری انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:
  1. قرارداد پیمانکاری بر اساس فهرست بها
  2. قرارداد پیمان مدیریت
  3. قرارداد بر اساس برنامه ریزی و پیشرفت کار
  4. قرارداد بر اساس برآورد کلی
  5. قرارداد بر اساس متر مربع زیربنا
  6. قرارداد کلید در دست
  7. قرارداد پیمانکاری  EPC
  8. قراردادهای پیمانکاری نوین مهندسی 
  9. قرارداد احداث، انتقال و یا بهره برداری
  10. قرارداد احداث، تملک، بهره برداری 
  11. قرارداد احداث، انتقال و بهره برداری
  12. قرارداد احداث، اجاره و انتقال
  13. قرارداد ساخت و انتقال
  14. قرارداد بیع متقابل

معرفی یکی از انواع قراردادها در پروژه اجرایی

در قرارداد پیمانکاری که به عنوان یکی از انواع قراردادهای پروژه اجرایی محسوب می شود، درباره هر کدام از موارد توضیحی خلاصه ‌وار در فهرست بها نوشته می شود. همچنین برای هر کدام از موارد نوشته شده مبلغی جداگانه درج خواهد شد و به این صورت جمع کل مبلغ تعیین می شود، البته ما در مقالات گذشته در رابطه با مدیریت قراردادهای پروژه صحبت کرده ایم.
در کشور ما برای کارهای راه سازی و ساختمان سازی و همچنین کارهای تأسیساتی فهرست بها تمامی کارها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشته شده است و هرساله با توجه به نرخ تورم تمامی مبالغ تغییر خواهند کرد.

قرارداد پیمان مدیریت

در این روش از انواع قراردادهای پروژه اجرایی، پیمانکار با کارفرما توافق می کند تا از تمامی کارهایی که انجام می شود و برای آن مبلغی پرداخت می شود مانند حقوق پرسنل و کارگرها، خریدها و یا استفاده از ماشین‌آلات درصدی تحت عنوان حق مدیریت دریافت کند.

البته این نوع قرارداد به دلیل مقرون به صرفه نبودنش برای کارفرما زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد. چرا که باید طبق توافق صورت گرفته درصدی از تمامی مخارج پروژه به پیمانکار داده شود. به این صورت هر چقدر مخارج پروژه بیشتر شود سود و درصدی که باید به پیمانکار داده شود هم نیز افزایش خواهد یافت.

قرارداد بر اساس برنامه ریزی و پیشرفت کار

این گونه قراردادها معمولاً برای کشف نفت و گاز منعقد می شود همان گونه که از اسم این قرارداد مشخص است تاریخ و زمان مشخصی برای اتمام پروژه وجود ندارد و همچنین حجم کاری که می خواهد انجام شود از قبل مشخص نمی باشد. به عنوان مثال برای حفر کردن چاه نفت نمی توان از قبل تشخیص داد که عمق چاه چقدر خواهد بود.

قرارداد بر اساس برآورد کلی

برای این نوع قرارداد باید تمامی مشخصات و جزئیات کار با نقشه های آن وجود داشته باشد. چرا که با توجه به مشخصات و نقشه ها نوع کار و همچنین حجم آن تعیین می شود و قرارداد با یک قیمت کلی به پیمانکار داده خواهد شد.

قرارداد بر اساس متر مربع زیربنا یکی از انواع قراردادها در پروژه: این نوع قرارداد برای تسهیل در قرارداد پیمانکاری ساختمان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به وجود آمده است. در این نوع قرارداد سطح زیربنا مشخص است و تمامی برنامه ریزی ها بر اساس آن انجام می شود.

قرارداد کلید در دست: در قراردادهای کلید در دست تمامی کارها از طراحی تا ساخت و اجرا بر عهده پیمانکار است و کارفرما تنها بر کارهای انجام شده نظارت خواهد داشت.

قرارداد پیمانکاری  EPC

انواع قراردادهای پروژه اجرایی از نوع قراردادهای EPC متفاوت است که در این بخش برای شما درباره آن ها و تفاوتشان با هم صحبت خواهیم کرد. لیست قراردادهای پیمانکاری EPC عبارت‌اند از:
قرارداد پیمانکاری EPC: این نوع قرارداد به معنی طراحی، تأمین تجهیزات و ساخت است. در قراردادهای EPC تمامی مسئولیت ‌ها از صفر تا صد با پیمانکار است و همچنین مسئولیت ساخت هم نیز با پیمانکار اصلی خواهد بود. لازم است بدانید که در این قرارداد مسئولیت هر اشتباهی در طول انجام پروژه با پیمانکار است.
قرارداد پیمانکاری EP: این نوع قرارداد به معنای طراحی و تأمین تجهیزات است و مسئولیت عملیات ساختمانی بر عهده خود کارفرما است. قرارداد EP بیشتر برای پروژه های صنعتی منعقد می شود.
قرارداد پیمانکاری EC: در این نوع قرارداد طراحی و ساخت بر عهده پیمانکار است اما تأمین تجهیزات بر عهده او نیست.
قرارداد پیمانکاری PC: در قراردادهای PC طراحی توسط فرد دیگری انجام می شود و تنها تأمین تجهیزات و ساخت بر عهده پیمانکار است.
قرارداد پیمانکاری EPCF: در این نوع قرارداد تمامی کارهایی که در قرارداد EPC انجام می شود، انجام خواهد شد با این تفاوت که در قراردادهای EPCF تأمین تمامی امور مالی پروژه هم بر عهده پیمانکار است.

نتیجه گیری

در این مقاله ما سعی کردیم در رابطه با یکی از انواع قراردادهای پروژه اجرایی یعنی قرارداد پیمانکاری که یکی از انواع قراردادهای پروژه اجرایی است، صحبت کنیم، همچنین در مقالت گذشته در رابطه با پنل ثبت نام پیمانکاران نیز گفته ایم.
نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و همچنین می توانید برای انجام امورات خود و رفع سؤالات خود با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟